Mesa 21.3 a fost deja lansat și vine cu diverse modificări și îmbunătățiri ale controlerelor

 

După patru luni de dezvoltare, a fost anunțată lansarea implementării gratuite OpenGL și Vulkan API: Mesa 21.3.0, care este poziționată ca prima versiune a ramurii Mesa 21.3.x, care are o stare experimentală. După stabilizarea finală a codului, versiunea stabilă 21.3.1 va fi lansată.

Mesa 21.3 oferă suport complet OpenGL 4.6 pentru driverele 965, iris (Intel), radeonsi (AMD), zink și llvmpipe. Suportul pentru OpenGL 4.5 este disponibil pentru GPU-urile AMD (r600) și NVIDIA (nvc0) și OpenGL 4.3 (GPU virtual Virgil3D pentru QEMU / KVM). Suportul Vulkan 1.2 este disponibil pentru cardurile Intel și AMD, precum și modul emulator (vn) și rasterizatorul software lavapipe, suportul Vulkan 1.1 este disponibil pentru GPU Qualcomm și rasterizatorul software lavapipe, iar Vulkan 1.0 este disponibil pentru GPU Broadcom VideoCore VI (Raspberry Pi 4).

Principalele noutăți

În această nouă versiune care este lansată de la Mesa, se evidențiază că driverul Zink (o implementare a API-ului OpenGL peste Vulkan, care vă permite să obțineți OpenGL accelerat de hardware dacă sistemul are drivere limitate pentru a suporta doar API-ul Vulkan ) este compatibil cu OpenGL ES 3.2.

În timp ce driverul Panfrost, conceput pentru a funcționa cu GPU-uri bazate pe microarhitecturi Midgard (Mali-T6xx, Mali-T7xx, Mali-T8xx) și Bifrost (Mali G3x, G5x, G7x), este certificat oficial pentru compatibilitate cu OpenGL ES 3.1.

Pe de altă parte, driverul v3dv dezvoltat pentru acceleratorul grafic VideoCore VI utilizat de la modelul Raspberry Pi 4 a fost certificat pentru a suporta API-ul grafic Vulkan 1.1 și a adăugat, de asemenea, suport pentru geometry shaders. Performanța codului generat de compilatorul shader a fost îmbunătățită semnificativ, ceea ce are un efect pozitiv asupra vitezei programelor care utilizează activ shadere, de exemplu, jocurile bazate pe Unreal Engine 4.

RADV Vulkan (AMD) , adaugă suport experimental pentru urmărirea razelor și raze shaderele urmărire. Pentru cardurile GFX10.3, selecția primitivă este activată implicit folosind motoarele de umbrire NGG (Next Generation Geometry).

De asemenea, se evidențiază că driverul lavapipe cu implementarea rasterizatorului software pentru API-ul Vulkan (similar cu llvmpipe, dar pentru Vulkan, care traduce apelurile din API-ul Vulkan în API-ul Gallium) are suport pentru filtrarea texturii.anizotrop și adăugat suport pentru Vulkan 1.2.

Operațiunile de controler OpenGL llvmpipe la Grego acceptă FP16, filtrarea texturii anizotrope (GL_ARB_texture_filter_anisotropic) și regiunile de memorie fixă ​​(GL_AMD_pinned_memory). A fost oferit suport pentru profilul de compatibilitate OpenGL 4.5.

Driverul OpenGL Iris (driver nou pentru GPU-uri Intel) a adăugat capacitatea de compilare a shaderului multithreaded, iar monitorul de stare VA-API (Video Acceleration API) oferă suport pentru accelerarea codificării și decodării video AV1 atunci când se utilizează drivere AMD GPU.

Se mai menționează că suportul EGL este implementat pentru platforma Windows și că a fost adăugat suport pentru extensia EGL_EXT_present_opaque pentru Wayland, pe lângă remedierea problemelor cu afișarea transparenței în jocurile care rulează în medii bazate pe protocolul Wayland. .

În ceea ce privește driverele Vulkan RADV (AMD), ANV (Intel) și lavapipe, a fost adăugat suport pentru extensii:

VK_EXT_shader_atomic_float2 (Intel, RADV).

VK_EXT_vertex_input_dynamic_state (RADV).

VK_EXT_primitive_topology_list_restart (RADV, lavapipe).

VK_KHR_shader_integer_dot_product (RADV).

VK_KHR_synchronization2 (Intel).

VK_KHR_maintenance4 (RADV).

VK_KHR_format_feature_flags2 (RADV).

VK_KHR_shader_subgroup_extended_types (lavapipe).

VK_KHR_spirv_1_4 (lavapipe).

VK_KHR_timeline_semafor (lavapipe).

VK_EXT_external_memory_host (lavapipe).

VK_KHR_depth_stencil_resolve (lavapipe).

VK_KHR_shader_float16_int8 (lavapipe).

VK_EXT_color_write_enable (lavapipe).

În sfârșit, dacă sunteți interesat să aflați mai multe despre această nouă versiune a controlerelor Mesa 21.1.0, puteți verifica detaliile în următorul link.

Cum se instalează driverele video Mesa pe Linux?

Pachetele Mesa se găsesc în toate distribuțiile Linux , astfel încât instalarea lor se poate face fie prin descărcarea și compilarea codului sursă ( toate informațiile despre acesta aici ), fie într-un mod relativ simplu, care depinde de disponibilitatea canalelor oficiale ale dvs. distributie sau a unor terti.

Pentru cei care sunt utilizatori Ubuntu, Linux Mint și derivatele pot adăuga următorul depozit, unde driverele sunt actualizate rapid.

1  |  sudo add-apt-repository ppa:kisak/kisak-mesa -y

Acum vom actualiza lista noastră de pachete și depozite cu:

1 |  sudo apt update

Și în sfârșit putem instala driverele cu:

1 |  sudo apt upgrade

În cazul celor care sunt utilizatori și derivați Arch Linux, le instalăm cu următoarea comandă:

1 | sudo pacman -S mesa mesa-demos mesa-libgl lib32-mesa lib32-mesa-libgl

Pentru cei care sunt utilizatori Fedora 32 pot folosi acest depozit:

1 | sudo dnf copr enable grigorig/mesa-stable

2 |  sudo dnf update

În cele din urmă, pentru cei care sunt utilizatori openSUSE, pot instala sau actualiza tastând:

1 | sudo zypper in mesa

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

BlueOS: Un sistem de operare care folosește Rust și acceptă Linux

Tocmai a fost lansat /e/OS 1.17, aducând un val de îmbunătățiri, de la măsuri de confidențialitate îmbunătățite la o interfață de utilizator reproiectată.

Google propune utilizatorilor computerelor mai vechi cu Windows 10 să migreze la ChromeOS Flex — 600 de dispozitive certificate